‘De groepen binnen IRIS Connect zijn fantastisch. Een ideale manier om collegiaal overleg te faciliteren en te bevorderen.’

De ondersteuning van startende leerkrachten

Julie Cockerill - Leerkracht bij het Hollins Technology College

In tijden dat de werving van leerkrachten een uitdaging is, is het behouden van die leerkrachten van cruciaal belang. Uit onderzoek (POMO en VOION, 2014) bleek dat in het eerste jaar 15 tot 26 procent van de starters het onderwijs verlaat. Na vijf jaar is dit 18 procent in het primair onderwijs en zelfs 31 procent in het voortgezet onderwijs. Meer dan een derde van deze uitstromers is jonger dan 35 jaar. De laatste jaren laten de cijfers een licht positievere trent zien, maar dit geeft duidelijk aan hoe belangrijk het is om de juiste ondersteuning te bieden voor startende leerkrachten in de ontwikkeling tijdens hun eerste jaren.


Het verlies van een nieuwe leerkracht is ontzettend vervelend en, hoewel natuurlijk minder belangrijk, is het daarnaast ook nog een ernstige aanslag op de financiële middelen van een school. Een van de overtuigendste en succesvolste manieren om ervoor te zorgen dat je leerkrachten tevreden zijn is door middel van een ondersteunend programma. Dit programma dient gestructureerd en constant te zijn. Ook dient het programma te helpen met het gewenningsproces binnen de klas, en het zal de leerkrachten kennis moeten laten maken met de verantwoordelijkheden, de doelstellingen en de filosofieën van de school. Deze gids bevat tal van manieren waarop je startende leerkrachten binnen jullie school ondersteuning kunt bieden.

Waar gaat deze gids over?

“Met de IRIS Connect-kijkwijzers kun je eenvoudig analyses doen, met groot resultaat, zoals het tellen van wachttijden of het tellen van woorden van leerlingen. Wanneer je later terugkijkt op de manier hoe je vragen stelde zie je hoe zich dit in de loop van de tijd heeft verbeterd – ik vind dit briljant!”

Marie Szyndler

Plaatsvervangend schoolhoofd bij Foxford School & Community Arts College

‘De groepen binnen IRIS Connect zijn fantastisch. Een ideale manier om collegiaal overleg te faciliteren en te bevorderen.’

De ondersteuning van startende leerkrachten

Julie Cockerill - Leerkracht bij het Hollins Technology College

In tijden dat de werving van leerkrachten een uitdaging is, is het behouden van die leerkrachten van cruciaal belang. Uit onderzoek (POMO en VOION, 2014) bleek dat in het eerste jaar 15 tot 26 procent van de starters het onderwijs verlaat. Na vijf jaar is dit 18 procent in het primair onderwijs en zelfs 31 procent in het voortgezet onderwijs. Meer dan een derde van deze uitstromers is jonger dan 35 jaar. De laatste jaren laten de cijfers een licht positievere trent zien, maar dit geeft duidelijk aan hoe belangrijk het is om de juiste ondersteuning te bieden voor startende leerkrachten in de ontwikkeling tijdens hun eerste jaren.


Het verlies van een nieuwe leerkracht is ontzettend vervelend en, hoewel natuurlijk minder belangrijk, is het daarnaast ook nog een ernstige aanslag op de financiële middelen van een school. Een van de overtuigendste en succesvolste manieren om ervoor te zorgen dat je leerkrachten tevreden zijn is door middel van een ondersteunend programma. Dit programma dient gestructureerd en constant te zijn. Ook dient het programma te helpen met het gewenningsproces binnen de klas, en het zal de leerkrachten kennis moeten laten maken met de verantwoordelijkheden, de doelstellingen en de filosofieën van de school. Deze gids bevat tal van manieren waarop je startende leerkrachten binnen jullie school ondersteuning kunt bieden.

Waar gaat deze gids over?

“Met de IRIS Connect-kijkwijzers kun je eenvoudig analyses doen, met groot resultaat, zoals het tellen van wachttijden of het tellen van woorden van leerlingen. Wanneer je later terugkijkt op de manier hoe je vragen stelde zie je hoe zich dit in de loop van de tijd heeft verbeterd – ik vind dit briljant!”

Marie Szyndler

Plaatsvervangend schoolhoofd bij Foxford School & Community Arts College